6/24/2014

Šta nije u redu sa muzikom? (1)


Dolazak 21. veka je suštinski promenio muzičku industriju. Internet je omogućio laku dostupnost muzike, oborio tiraže i nakon uzaludne ali žestoke borbe bacio velike izdavače na kolena. Dok su neki ovakve promene dočekali kao ozbiljan problem, drugi su ih pozdravili kao konačnu „demokratizaciju“ muzike i prorekli da će nestanak muzičkog biznisa, kakav je do tada egzistirao, otvoriti nove puteve i mogućnosti. Umetnik će se osloboditi pritiska sistema i izdavačkih kuća, stvarati slobodno muziku, deliti je sa svojim fanovima preko interneta, zarađivati od živih nastupa a umesto malog broja velikih zvezda, muzičku scenu će preplaviti veliki broj pripadnika nove „muzičke srednje klase“. Ovakva muzička new age filozofija je već dugo prisutna i podržana kroz različite „uradi sam“ sajtove i blogove, kao i povremeno izveštavanje štampe o onima koji su postali poznati na osnovu nekog YouTube videa ili preko društvenih mreža. Naletim i sam često na članke koji moji online prijatelji dele putem Facebook-a, a u kojima se takva vrsta shvatanja promoviše. Generacije koje su se u međuvremenu navikle da svoju muziku nabavljaju i slušaju  besplatno preko interneta su, naravno, rado prihvatile priču koja ih oslobađa odgovornosti. Prijatnije je imati osećaj da sa svakim novim download-om ne krademo od muzičara, već od ionako prebogatih izdavačkih i medijskih kuća.

Tužne kuce uvek privlače pažnju čitalaca,
čak i kad nemaju mnogo veze sa tekstom


U oštrom kontrastu sa ovakvim očekivanjima, situacija je danas sve, samo ne bolja. Muzičari se i dalje bore za svoje mesto pod suncem, njihov rad je devalviran, na festivalima i turnejama nova imena ne zarađuju puno a internet prodaja i distribucija donose simbolične prihode za same umetnike. Osim manjeg broja nekih novih pop zvezda, uglavnom se slušaju i gledaju stara, proverena imena koja su svoje karijere gradila u prošlom milenijumu. Često se pominje globalni pad kvaliteta muzike kao i izostanak pojavljivanja naslednika velikih bendova kao što su nekada bili Led Zeppelin, Pink Floyd i druga legendarna imena. Većina će se složiti da muzika stagnira, da je sve manje bitna, nalik pozadinskom šumu koji prati moderno življenje. MTV je postao reality televizija, mediji se ne bave muzikom već skandalima zvezda, a osim muzičkih veterana i malog broja aktuelnih zvezda, malo ko je u stanju da skupi veliku publiku na svom koncertu.

Čini se da objašnjenja nema. Upire se, naravno, prstom na medije, krivi tehnologija i DJ kultura, neko ide čak toliko daleko da smatra da se radi o silaznoj putanji civilizacije u celini, ali niko ne ume da precizno i jasno kaže šta je tačno problem i razlog za ovakvu situaciju. Jedina stvar koja je apsolutno jasna je da su najveći gubitnici u ovoj priči izdavači.

Rođeni u poslednjih dve decenije možda ne razumeju kakvu je težinu i ulogu izdavač nekada imao kad se radi o putu ka uspehu jednog muzičara. Početkom ovog veka izdavači su doživljavani kao zli vladari koji u svojoj čeličnoj šaci drže tokove muzike. Pričalo se o svetloj budućnosti u kojoj će konačno sve te silne pare doći u džepove zaslužnih autora, budućnost u kojoj će umetnik biti suvereni gospodar svoje sudbine a ne samo rob velikih korporacija. Budućnost je na kraju došla, ali na žalost, nije donela ništa suštinski bolje.

Dakle, šta nije u redu sa muzikom danas?

Obuhvatiti ovu temu jednim blogom i sabiti ovu složenu materiju u kratak format je isuviše velik zalogaj. Zato ćemo se pozabaviti ovom tematikom u više nastavaka. Počnimo sa onima koji su oduvek bili alfa i omega muzičkog posla - izdavačkim kućama:


Velike izdavačke kuće, imperija zla



Kao što sam već pomenuo, digitalno doba sa svojim slobodama je od mnogih gromoglasno najavljivano kao nešto što će potpuno promeniti pravila igre. Proročanstvo je bilo jasno i obećavalo raj na zemlji: izdavačke kuće koje su stvarale trendove i zvezde, a kod sebe ljubomorno držale ključ do uspeha muzičara, biće zamenjene direktnim pristupom auditorijumu. Muzika će biti samoizdavana a internet će biti sredstvo za lak marketing i distribuciju muzike. Očekivalo se da će padanje tiraža tradicionalnih nosača zvuka, kao što je CD, oslabiti ove okrutne, grabežljive kompanije do tačke u kojoj će postati potpuno nepotrebne i nemoćne. Ovo je zaista zvučalo sjajno!

Pre nego što je postao mračni Sith Lord, prva iskustva
i radne navike je stekao kroz rad u izdavačkoj kući.


Nažalost, ispostavilo se da to baš i nije tako.

Nakon što su izdavači oslabili finansijski, porastao je i pritisak na tržištu. Profit je padao i prisilio ih da se okrenu ka isplativim aktivnostima, onima koje obećavaju sigurniju zaradu i brz povratak ulaganja u izvođače i autore, a to su naravno mainstream pop pevači i pevačice. Upravo je pad tiraža demotivisao izdavače da investiraju u artist developement, tj. da ulažu u bendove i pojedince koji poseduju kvalitet ali traže ulaganje kroz duži vremenski period sa relativno malom sigurnošću da će se ulaganje isplatiti. Jedino kroz takav vid ulaganja su u prošlosti izdavačke kuće gradile karijere sastavima koje danas pamtimo kao „velika imena“. Muzika koja nije „na prvu loptu“ iako može višestruko vratiti uložen novac jer će stvoriti trajnu vrednost, traži godine posvećenosti i mnogo veće ulaganje nego neki pevač koji izvodi pitku muziku koja je trenutno u trendu. Dok su zarada i tiraži padali, industrija se orijentisala na brz obrt novca i vremenom smo dobili današnju muzičku produkciju. Pojednostavljeno rečeno, niko ne može da investira u vašu umetničku viziju i da vam posveti godine finansijske podrške, uz jasnu mogućnost da će zbog vašeg neuspeha izgubiti novac, čak i kada sa manje rizičnim pop imenima ponekad nije u plusu. Publika je glasala svojim novcem i uskratila podršku alternativnijim muzičkim žanrovima.

Razlog za percepciju muzičke industrije kao „zle“ je oduvek bio sudar između pristupa muzici kao umetnosti i kao poslu. Izdavačka kuća je kompanija koja mora da pravi profit. Bilo bi naivno očekivati nešto drugo. Dobar deo negativne slike je uvek bio neosnovan jer su, zapravo, u izdavačkim kućama često sedeli ljudi koji muziku nose u srcu. Među njima su bili i oni koji su pronašli, podržali i verovali u neka današnja velika imena koja su zadužila muzički svet. Da nije bilo vizionara u muzičkim kompanijama, istorija pop i rok muzike bi izgledala mnogo siromašnije. Bitan razlog zašto je danas malo izuzetnih muzičkih imena koja su istinski popularna je to što je sa padom zarade izdavača nestala i hrabrost da se ulazi u velike finansijske rizike. Izdavači danas nemaju resurse da, kao nekad, ulože u deset potencijalno novih Rollingstones-a da bi izgubili na devet, a deseti sastav možda vratio uloženi novac tek za 7-8 godina.

Ovakve promene u muzičkoj industriji su za sobom povukle i neke druge posledice. Prvi su, naravno, morali da se prilagode mediji.


 

Mediji emituju smeće jer mrze ljude i žele da ih zaglupe


 

Dobar deo ljudi ne zna da muzika u najpopularnijim medijima na Zapadu odavno ne predstavlja stvaran prikaz onoga što publika voli i želi da čuje. Emituje se ono što muzička industrija plaća da bude emitovano, posredno ili direktno. Na delu je očekivana simbioza medija sa onima koji proizvode sadržaje od kojih mediji zavise. To objašnjava i već dugo prisutnu razliku između liste izvođača i umetnika sa najvećim zaradama u muzici i njihove zastupljenosti u medijima koja je bila tema jednog mog prethodnog bloga na TMM portalu. Pošto muzička industrija danas mora da se orijentiše na „instant“ muziku koja omogućava brz obrt i vraćanje uloženog novca, onda su i mediji posvećeni emitovanju takvih muzičkih sadržaja. To se događa na svim nivoima, pa i u alternativnim muzičkim žanrovima, koje fanovi često pogrešno vide kao oslobođene poslovnih zakonitosti. Na primer, ako neko misli da bolje kotirani hard rok i metal muzički magazini ili emisije izveštavaju o novom, perspektivnom bendu samo zato što je kvalitetan ili interesantan, grdno se vara. Postoje tačno definisane „usluge“ koje idu uz zakupljen reklamni prostor. Platite reklamu i dobijete intervju. Platite baner i objaviće se vesti o vama na njihovom sajtu. Sastav koji se tek bori za mesto pod suncem, naravno, često nema novca da zakupljuje reklamni prostor po velikom broju magazina i portala, što ga čini medijski nevidljivim za dobar deo publike. On nema ulaz u radio i TV program koji je formiran u skladu sa potrebama izdavačkih kuća. Promoteri i organizatori festivala, u potrazi za onim što je interesantno i novo još uvek kao glavni indikator uzimaju medijsku prisutnost  sastava. Za one koji nisu u medijima nema ni šanse da se pojave u društvu najvećih na boljem festivalu. Čak se i pozicija predgrupe na turneji afirmisanog sastava obično plaća pa se nov bend ni na taj način ne može predstaviti širem auditorijumu. Tako dolazi do apsurdne situacije: nemoć izdavača da finansijski stanu iza novih bendova i rizikuju sa neoprobanim imenima lišava publiku nove muzike i stvara situaciju u kojoj se na pozornicama vrte uvek ista imena. Sve zajedno, to vodi ka još jednoj posledici - nedostatku muzičke raznolikosti i žanrovskoj stagnaciji. Da li je moguće da muzika u celini napreduje i razvija se sama od sebe, bez finansijske podrške kompanija koje se bave izdavaštvom?

Više o tome za koji dan!



5 коментара:

  1. Libertas perfundet omnia luce...sa projektima koje vode Bitwig ili Numubu, kolaboracija sa art-soul-mates-ima preko sveta postaje stvarnost. Basista iz Tokija, bubnjar iz Santiaga, klavijaturista iz Rejkjavika (mada..kome treba klavijaturista ionako..:) - nema problema, sve je tu, sve je vec u ovom trenutku moguce.
    Uz dodatak multimilionskih studijskih mikseta i gadget-a zipovanih u obliku 100-tinak GB softvera na kompu, dostupnih svakome za malu cenu (ili bez)..sloboda prezentacije, glasanje po principu reality show-a, naked truth, sto na umu to na mp3-u..blagoslov! Sta vise zelimo??
    Steta je sto mi 50-o godisnjaci ove izbore nismo imali pre 35 godina kada bi nam to mozda malkice vise znacilo. Ali tu smo da voajerisemo i tapsemo omladince po ramenu..(ja ti ne bi taj kompresor tu stavljao na 1:5..ali nema veze, sine, ti radi kako ti mislis da je najbolje..:)
    I dalje ce DM ili Bon Jovi puniti stadione - neka, valja se, tako i treba.
    S druge strane, ako zaista verujes u svoju muziku i sebe, vise nemas potrebe za middle man-om. Direktno pricaj sa investitorom, sponzorom, covekom od para, prodaj se i ponudi deal koji ti ne mogu odbiti i popeces se na veliku binu sa puno svetla i megavati razglasa.
    Internet ti nudi brz i lak dolazak na pravu adresu. Bilo koji bend, producent, studio..kuku..mozes da ih davis do mile volje i to direktno!
    Talenat je talenat, a muzicarkska radnicka (srednja) klasa mora sama da odluci sta zeli sa sobom. Lenji vise ne mogu da nadju opravdanje za svoj neuspeh..Sve je vise nego ikada, tu, bas tu - ispred nosa i na dohvat ruke!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru Rade! Ovo što si naveo kao prednosti novog vremena svi znamo. Lepo je imati te mogućnosti. Ipak, imam utisak da si pomalo na brzinu pročitao napisano, jer je predmet teksta nešto drugo. Ako to jesu prednosti, zašto onda muzičarima nije suštinski bolje, zašto je muzički biznis u krizi, zašto je čak i onima na zapadu koji "tezgare" teže nego ranije? Da li je posao muzičara biti menadžer, snimatelj, komercijalista, organizator i šef marketinga. I zašto je teže nego nekad popeti se na veliku binu sa mupo svetla i megavatima razglasa?

      Избриши
  2. Bojim se da moram da uzvratim slicnim komentarom - povrsno procitan tekst, ali ovaj pBojim se da moram da uzvratim slicnim komentarom - povrsno procitan tekst - ali ovaj put moj:)
    Kao sto rekoh - talenat je talenat. I da dodam - harizma je harizma. DM je oba, Bon Jovi je oba, Eminem je oba. Oruzijem protiv otmicara, nije.
    Kao i u svakom drugom biznisu, 20% njih pravi 80% love. Milioni publike cekaju novog Mesiju. ali, realno, ne mozes da ocekujes da 80% njih poseduje obe komponente (cak ni jednu), jer bi u protivnom svet bio previse dobro mesto.
    Ali uvek ima mesta za te "prave". Moj komentar sugerise da, bez obzira na to sto svi znamo apsolutno sve prednosti moderne tehnologije, mi ih verovatno nismo svesni, koristimo mali deo toga. Jer, da, tehnologija nam pruza mogucnosti koje nismo imali do sada. Mogucnosti da udruzimo svoje talente sa talentima iz celog sveta, stvorimo nesto novo, totalno originalno.. preokrenemo svet na glavacke, promenimo ga, (obojimo ga nasim bojama)..popravimo ga.
    Ali..bas tu mislim da lezi i deo odgovora na neka tvoja pitanja iz predjasnjeg komentara: svet je prepun prosecnosti i, nazalost, prilagodjen prosecnima. Dizajniran je da nagradjuje poslusnost i prosecnost, a preispituje talenat i posebnost. Svi ti danasnji tehnoloski boljitci samo su pomogli velikom broju mediokriteta ovog sveta, da promole glavu, makar i na pet minuta, iz svojih mracnih sobica u nadi da ce uhvatiti svetla svetskih pozornica. Data im je sansa ako nista drugo.
    Mediokriteti se ne bore, mediokritetima je bitan brend instrumenta i najnoviji gadget, topla postelja, omiljeni obrok, jeftin TV program, zivot bez rizika. Mediokritet nalazi izgovor za svaki svoj neuspeh u drugima.
    Talenat se takodje ne bori, jer mu nije potrenbno..talentu nista nije bitno jer je opijen i ushicen svojom kreativnosti, koju moze da realizuje podjednako dobro na ceslju kao i na 3000 eur vrednom instrumentu.. talenat se vidi, slobodno se siri kroz prostor i vreme, vide ga nekako svi i sto je najbitnije - svi ga zele, zele da prime deo te energije. Napunices podjednako i Kupe u Pancevu kao i Arenu ili Apollo ako si "to". A tada ti odredjujes cenu, jer ti si roba koju svi zele. Na tebi je tada da definises redosled stadiona, rider listu i kolicinu svetla i razglasa. I dalje kao i u prastara vremena - populus odlucuje, Palac za in ili out. Nista se nije promenilo.
    I drugo - masovna produkcija. Yep, konkurencija je zestoka, nije naivno, more izbora, u svim bojama i nijansama, teska vremena.. Daniel Ek i Tim Cook sada preuzimaju kormilo menadzera, komercijaliste, marketinga i svih ostaih pratecih usluga..oni odlucuju ko se slusa i koliko. Par vrata na koje treba zakucati. Znaci, cak i jednostavnije nego li ranije. A svima nama koji nismo "veliki" (sto bi tvoj prijatelj sa FB rekao:) je omoguceno da, ako smo zaista ono sto mislimo da jesmo, verujemo u to svim srcem i punim plucima i da se potrudimo da to i dosegnemo.
    Summa summarum..tuzno ali istinito - nisu svi stvoreni da budu na toj bini. Sve ostalo su izgovori.

    https://www.youtube.com/watch?v=yog8qXhQR2U
    :)

    ОдговориИзбриши
  3. Nemoj da se bojiš da uzvratiš istim komentarom :) Imam utisak da si doživeo moj komentar kao invazivan ili kao da nemam adekvatno poštovanje za tvoju tačku gledišta. Imam, ali zaista mislim da pričamo o različitim stvarima, izvinjavam se što to ponavljam. Ima tu i toga što je ovo samo deo nečega, nedovršena misao, morao sam podeliti jedan članak u tri dela da ne bi bio predugačak. Pokušaću da bolje objasnim:

    Ti imaš svoju analizu situacije koja je vrlo interesantna, ali moja polazna tačka je da već postoji definisan problem, to jest postoji ono na šta se ljudi žale. Radi se o tehničkoj činjenici da ima manje para u biznisu, da samo matorci pune stadione, da nema više "velikih" rok bendova itd. Da li se u onome što si napisao nalazi odgovor na to što se više ne pojavljuju "Legendary artists" ili što se praktično ne pojavljuju novi žanrovi? Niko ne kaže da ne postoji neki prostor za "one prave", da internet ne može da se kvalitetno iskoristi i da može nekad biti zgodna mogućnost izbacivanje middle man-a. Ovo vreme je donelo neke sjajne, nove mogućnosti. Naravno da postoji i dalje prostor za talente, sa svime što si napisao se slažem, ne dovodim to u pitanje već zapravo podrazumevam. Pitanje je šta sa tim, kuda dalje, i to je tema moje priče. Zašto, ako postoje sve te mogućnosti koje i ti navodiš, talenat ne dobija adekvatno priznanje, vrednost muzika je devalvirana, manje para stiže onima koji prave muziku itd. Ono što si napisao je već više puta rečeno, ali se nije "obistinilo", ispostavil ose da talenat nije dovoljan ako nema mašinerije iza njega. A mašinerija se danas više i ne bavi isuviše talentima već stvaranjem naplativog proizvoda - često uprkoas nepostojanju dovoljno talenta.
    Takođe, nadam se da je jasno da pišem koliko god je moguće impersonalno, ne radi se o mojoj situaciji ili ljudi oko mene, već o globalnim problemima, za koje do sada niko nije smislio rešenje. Da je toliko jednostavno da je samo talenat dovoljan da napravi veliko globalno ime... To bi bilo zaista lepo.

    A tebi puno hvala što si se raspisao, zaista. Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  4. :) siguran sam da je realna situacija slike "sa terena" malo drugacija i, u najmanju ruku, manje idealisticka od moje percepcije sa 20,000km daljine. Ovo je ipak poduza prica i zahteva poseban tretman, a ti i ja smo se vec ovde "ispricali" onako kako nismo u proteklih 10 god:) Ti znas da ja imam veliki respekt prema tvom teskometalnom projektu i sa posebnim uzitkom preslusavam svako novo izdanje. U svakom slucaju, navijam za vas i drzim ti palceve na tvom putu rokenrola.
    Prijateljski iz zimskog i vetrovitog Sidneja:)

    ОдговориИзбриши

AddThis