7/05/2014

Šta nije u redu sa muzikom? (2)


U prvom delu bloga „Šta nije u redu sa muzikom“, započeta je priča o uticaju lošeg stanja muzičke industrije na muzičku scenu danas. Finansijsko slabljenje izdavačkih kuća, okosnica muzičke industrije, uticalo je na njihov sve konzervativniji pristup ulaganju u nova muzička imena i orijentaciju izdavača na muziku koja obećava brz profit i relativnu sigurnost i vraćanje uloženog novca. Posledica ovakve politike je nedostatak podrške inovativnim sastavima i pojedincima. Da li je ovakva situacija uticala i na tokove razvoja moderne muzike i dovela do stagnacije u kojoj se, čak i u alternativnoj muzici, sastavi retko odlučuju na eksperimentisanje i inovativan pristup iz straha da će izgubiti podršku fanova?

Pojavu novih žanrova javnost često doživljava kao nešto što se događa samo od sebe, organski, kao posledica spontanog razvoja i obogaćivanja muzike. Na prvi pogled se čini da se žanrovi prirodno menjaju i transformišu, a publika ih spontano prihvata. Romantizacija prošlosti nije retka pojava u muzici. Uzmimo za primer Sijetl scenu. Njen trijumfalni pohod na mainstream početkom devedesetih danas često opisuju kao nešto što se dogodilo isključivo na krilima energije mlade generacije i svojom autentičnošću razrušilo ustajalu muzičku scenu i krute šablone muzičke industrije osamdesetih.

...but to have enormous promotion and budget from your record company sucked much less

Naravno,
istina je nešto drugačija.

Sijetl scena se
razvijala skoro potpuno nevidljivo sve dok upravo muzička industrija nije rešila da je „pogura“ i finansijski podrži. Iz ugla „ljudi iz posla“, Sijetl scena je sagledana kao autentična, kreativna snaga, koja će dugo ostati umetnički relevantna, a samim tim biti i jako profitabilna i vredna ulaganja na duge staze. Kada se pojavila Nirvana, obezbeđena je neviđena medijska promocija. Časopisi su pisali hvalospeve, uložena su ogromna sredstva da se album plasira, snimi niz muzičkih video spotova i sastav medijski progura. Stvoren je hype, i omogućeno planetarnom auditorijumu da dođe u dodir sa muzikom grunge pokreta. Ironično, upravo je industrija podržala priču o grunge talasu kao iskrenom glasu mlade generacije, slobodnom od uticaja te iste muzičke industrije. Publika, naravno, ne bi toliko dobro prihvatila ovaj muzički talas da on zaista nije imao izuzetne kvalitete i predstavljao duh vremena, ali je veliko pitanje da li bi se uopšte dogodio bez uloge koju su odigrali izdavači i mediji. Naravno, ovo nije bio prvi takav slučaj. Decenijama unazad, muzička industrija je stajala iza popularizacije praktično svakog, prethodno underground, muzičkog pokreta. Vitalnost rok i pop muzike je velikim delom bila direktna posledica spremnosti izdavačkih kuća da, menadžmentom i finansijskim sredstvima, stanu iza nečega što je novo, neobično, interesantno i ruši postojeća pravila. Dakle, izdavači nisu bili samo grabežljivi, surovi biznismeni, već i gorivo za motor kreativnog razvoja muzike tokom prethodnih decenija.

Kakva je situacija danas? Ako
imate utisak da se ne događa ništa novo i ako ste primetili da se to poklapa sa erom u kojoj je pala prodaja nosača zvuka, lako je povezati dva i dva. Jedan od najvažnijih razloga zašto smo lišeni istinski novih tendencija u muzici je nedostatak mehanizma koji bi muzičke pionire doveo do očiju i ušiju šire javnosti. Zato se trenutno muzika kreće u krugovima obilaženja prethodnih decenija, kroz razliličite retro stilove.

Ljudi plaćeni od izdavačke kuće nežno prevaspitavaju fana kome se nije dopao novi album omiljenog benda. Ostalo je zabeleženo da je "Izdali su pravi rok!" bila njegova poslednja rečenica.

Posledica nedostatka prisustva kapitala i sigurnosti koj
e su nudili izdavači je i demotivacija bendova da eksperimentišu i razvijaju unikatan zvuk. Pošto je mainstream postao soba za koju se ključ teško dobija, sastavi se orijentišu na obraćanje manjem auditorijumu u okviru jasno definisanog žanra ili čak podžanra. Kroz višegodišnji trud i preko alternativnih, malih medija, bend eventualno može steći stabilnu fan bazu. U tom trenutku, bilo kakva dalja muzička evolucija nekog sastava se pretvara u objektivan rizik da će veliki deo vernih fanova biti otuđen promenom zvuka, što za posledicu može imati brz nestanak sastava sa muzičke mape. Kada bi imena kao Queen u prošlosti napravila stilski zaokret, postojala je mašinerija koja bi podržala taj proces i dala šansu muzici da bude prihvaćena od slušalaca nenaviklih da vide bend u novom, drugačijem izdanju. Danas se takva vrsta evolucije neretko posmatra kao nešto negativno, čak izdajničko. Tako bi u današnje vreme Queen kao hard rok bend, nakon prelaska na svoju „mekšu“ fazu, bili javno razapeti kao prodane duše koje su izdale „pravi rok“ zato što im je „zinulo dupe“ za novcem. Zgroženi fanovi koji su voleli rane albume Pink Floyd ne bi bili spremni da prihvate The Wall ili Dark Side of the Moon, ako bi uopšte bend smogao hrabrosti da snimi jednostavne i pitke albume. Na desetine danas legendarnih muzičkih sastava su tokom karijere imali stilske promene koje bi danas bile dočekane „na nož“. Šteta koja je tokom prethodne dve decenije izazvana gajenjem takvih stavova i neprekidnim pritiskom na muzičke sastave da ostanu „iskreni“ i „verni sebi“ je nemerljiva i verovatno nas je, ne samo lišila desetina inovativnih albuma i zatočila sastave u kaveze koje su žanrovski sami sebi prethodno izgradili, nego možda i zatvorila vrata za pojavljivanje mnogih novih muzičkih tendencija i stilova. 

 
Tako se posredno nedostatak novca i interesa izdavača da ulažu u razvoj muzičke scene direktno preneo na njenu dekadenciju i učmalost. Upravo je širenje načina razmišljanja po kojem publika često danas ocenjuje autentičnost i umentičku vrednost samo po formi, dovelo do klime u kojoj je slušaocima, da bi vas prihvatili kao „kvalitetnog“ umetnika, bitniji žanr i imidž nego kvalitet muzike. Interesantna tema, ali za neku drugu priliku.

Još jedna posledica ovakve situacije je i da najveći deo zarade od rok muzike danas prave oni koji su pred penzijom. U ovom zatvorenom krugu „veliki bendovi“ su večno veliki, večno predvode iste festivale i večno su na naslovnim stranama dok mali ostaju večno mali.

Gde je tu nezavisna scena, gde su tu internet mediji, obećana demokratija i prorečena šansa malog čoveka, pojedinca ili anonimnog benda, da stigne do svojih fanova? Mogućnost da se putem novih metoda i načina, uz pomoć moderne tehnologije, umetnik oslobodi stega?

Više o tome u trećem nastavku bloga!


6 коментара:

  1. Пре неког времена, из знатижеље за открићем када и где је све отишло дођавола, наишао сам низ веома занимљивих и опширних текстова на money.cnn.com. Веома јасни и концизни текстови, са статистиком и одређеним закључцима. У суштини, такође су покушали да коначно "демистификују" омражене издавачке куће, укажу на модерне пословне моделе (на које су биле приморане, поготово након претња Стива Џобса, али то је дуга прича) и крајњи резултат данашње (суморне) музичке сцене генерално, а поготово у рок свету. Тако, нпр, веома је занимљив податак да је "најбрже продаван рок албум" (оно first week of sales) веровао или не, Limp Bizkit - Chocolate Starfish And The Hot Dog Flavored Water! Као фан бенда уз који сам одрастао, немам ништа против, јер тај резултат (преко милион продатих примерака) нико никада неће оборити, али је занимљиво што су готово сви "продаванији" албуми из свих жанрова из исте године - 2000, тачно пре рађања истинског broadband Интернета и благодети пиратерије. Истовремено, тада је и наравно индустрија обрнула рекордан приход. Након тога следи пословна катастрофа, а почетак дигиталне дистрибуције (где се песма/сингл продаје за 0.99) је смањио уопште обрт новца за готово пет пута! Пиратерија је ту, заправо, помагала, јер би неки бенд свеједно стекао фанове који би куповали албум за 17-20 долара, због једне или три-четири нумере. Сада, када се може купити тачно одређена песма, зашто би ико куповао албум? Управо се на таквим пословним моделима "открила" права природа потрошача који су деценијама финансирали музичку сцену комплетним албумима, које би куповали два-три пута како се мењао медиј, тј. "носач звука", било плоче, аудио касете или компакт диск. Е, iTunes, који је био неопходан да би увео ред у дигиталну дистрибуцију и растућу пиратерију (како је Џобс мајсторски практично преварио шефове компанија које су одавно корпоративни конгломерати са мало увида у навике слушалаца и способни су само да виде бројеве) је далеко више утицао на смањење прихода и профита од пиратерије, али је истовремено компанију Apple лансирао бизнис стратосферу (`97 су били пред банкротом, iTunes лансирају у јесен 2001).

    Суштина је - нема пара. Чак и број "сигурних" извођача је мизеран, и све се врти око познатог тинејџерског дуа, нема средстава ни за њих па они маркетинг планове спроводе "скандалима" који се онда вирално шире путем друштвених мрежа (да будем искрен, у ери потпуне доминације социјалних мрежа, било би пословно самоубиство коришћење класичних маркетинг модела путем инвазивних ЕПП-а, када то ради ваш пријатељ на Фејсбуку то делује "пријатније" и лакше се усваја). Опште "затезање кајша" утицало је и на број запослених, као и навике људи да музику слушају преко Интернета (комплетне албуме преко торента скидају само посвећени људи рођени у 20. веку) у небитном квалитету....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru! Pomenuo bih samo, nemoj gubiti iz vida da je ukupna količina novca u muzičkom biznisu danas veća nego ranije - samo nije u izdavaštvu. Potreba za muzikom postoji, ljudi daju na koncerte i merchandise više novca nego nekad. Tako da ne stoji da "nema para", jer ih ima. Problem je, kao što sam pomenuo, da ne postoji novi model posla, izdavači nemaju novca da "guraju" umetnost, ne rizikuje se. Oni koji su dugo na sceni i stvorili su ime, imaju resurse i kanale, ali njima neverovatna marketinška mašinerija ne treba. Ona je potrebna novim imenima a za njih više niko ne želi da određi kesu iz razloga koje sam pomenuo u blogu.

      Избриши
  2. ..и онда смо ту, на крају мог подужег коментара и недавна изјава Роба Флина из Machine Head-a који је рекао, укратко - "Људи, признајте, јебе вам се за музику" (http://www.blic.rs/Zabava/Vesti/459839/Dnevnik-jednog-frontmena-Rob-Flin-Ljudi-priznajte-jednostavno-vam-se-j-za-muziku), што је приближно и мом "осећају" поводом ове ситуације - имам утисак да је музика постала грана уметности попут вајарства, сликарства или тако неке (мени) небитне појаве.

    Верујем да сам закорачио на терен који су ти планирао да обрадиш, али имам сугестију - на страну ова светска дешавања (мени искрено далеко битнија, број српских бендова које још увек слушам је раван нули), било би занимљиво чути тебе, као некога ко свира неколико деценија, и искрен осврт на домаћа дешавања, на сцену али посебно на публику. Као неко са неким малим концертним искуством, није да се никоме нисмо допали, али није ни да смо некога заинтересовали за било шта, више је било "игнорисање" и општа незаинтересованост масе, чији музички укус ја сматрам скандалозним - деца која слушају Iron Maiden је мени неприхватљива појава и тада, пре 10 година, али и данас. Не могу тинејџери бунтавног и немирног духа да слушају рокенрол њихових родитеља. Рокенрол мора да узнемирава родбину, полицију, државу, невладине организације, вегетеријанце итд итд.

    Хоћу да кажем - где је та "веза" између наше и светске сцене, као и питање - да ли је ње икада било? Да ли су наши бендови пратили трендове, идеолошки се повезујући са неким страним ауторима икада, или су то само престали почетком дешавања у Југославији `90-их?

    Ух, предуг коментар, али као што рекох на почетку, ово је мени, као будућем културологу, веома занимљива тема, а као пасионираном аудиофилу, више од хобија и "лајфстајла"...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sam audiofil nema neke veze (prakticno nema nikakve veze) sa "kvalitetom" muzike kao muzike (niti sa muzickom kulturom)...vec sa kvalitetom reprodukcije muzike...

      Избриши
    2. Što se tiče veze domaće i strane scene ne može se napraviti prava paralela jer je naša rok scena pod dvostrukim teretom. Kao prvo, nije internacionalna već izolovana jezikom na ex-YU prostore. Tako sastavi ne mogu kao u nekim drugim državama istovremeno raditi i za domaće i za strano tržište. Drugo, mi smo mala i sve siromašnija država, tako da više i ne može da se smisleno priča o problemima domaće muzičke scene kad veliki deo stanovništa jedva ima za osnovne potrebe. Smrt domaće scene ipak ovde nije predmet priče, naročito što sam o tome već pisao ranije. Te blogove možeš naći (dok ne okačim i ovde) na internet stranici Time Machine Music magazina, pod istim imenom "Rifovi u Srbistanu".

      Избриши
    3. Kad već pričaš o buntu i tim stvarima...

      "деца која слушају Iron Maiden је мени неприхватљива појава и тада, пре 10 година, али и данас. Не могу тинејџери бунтавног и немирног духа да слушају рокенрол њихових родитеља. Рокенрол мора да узнемирава родбину, полицију, државу, невладине организације, вегетеријанце итд итд." - Iron Maiden je svojevremeno bio baš to, za klince koji su odrastali 80-ih. Nešto što "uznemirava" autoritete (a podrazumevalo se i starije od njih). Za klince koji su odrastali '90-ih je to bio npr. Marilyn Manson (ako ćemo mainstream) ili recimo black i death metal (ako ćemo više underground)...

      A šta je sa 2000-im? Apsolutno ništa, generacija iz prethodne decenije maltane uopšte nije pokazala nekakav bunt, jer mahom nije imala to stanje svesti. Za iskazivanje bunta je SADRŽAJ uvek bio važniji, možda važniji i od same muzike, ali tada je preovlađivalo slušanje i pravljenje muzike samo radi muzike. Ako se pogleda šta je tad bilo najzastupljenije (bendovi tipa Meshuggah, ISIS, Opeth itd.) - sve je bilo totalno svedeno na sam zvuk, sviranje i produkciju. U svemu tome, sadržaja je bilo jako malo, a i kada ga je bilo bio je suviše apstraktan i nejasan. Dakle, ništa nije imalo potencijal da isprovocira, a imperativ te ere gde je sve bilo podređeno profesionalizmu, "progresivnosti", tehnici, "artističnosti" itd... to jednostavno nije dozvoljavao i na kraju je doveo do sveopšte uštogljenosti i žabokrečine. A pošto pričamo o heavy metalu, cela ta era je bila totalno otuđena i suprotna od krucijalnog duha žanra, a koji je žanr imao od '70-ih pa sve do kraja '90-ih.

      Sadašnji klinci koji prekopavaju istoriju i slušaju Iron Maiden ili svakojak zaboravljeni metal iz '80-ih je samo logična reakcija na prethodnu smaračku deceniju i sva ta isprazna proseravanja koja je sa sobom nosila. Ironije li, ali koliko god njihovi bendovi zvučali deja vu, ti klinci imaju daleko više stava nego klinci iz prethodne decenije. To što rade često nije ništa drugo do poruka "jebite se, ne zanima nas da budemo moderni i u skladu s vremenom, hoćemo da se stvari vrate na svoje mesto, bez obzira što tad nismo bili ni rođeni"... i to uglavnom jeste naivno i paradoksalno, ali šta je to drugo nego bunt?!

      Избриши

AddThis